Edicions Albert Moraleda Tel. 667 412 429
Dissenys: Qbackup, Solucions Informàtiques
És possiblement en els enregistraments de cambra on es més delicada la tasca del "preneur
de son".
D'una banda està la "presa de so" en sí. Les preses de so de piano sol, veus acompanyades al
piano, tríos, quartets i quintets, es beneficíen i es perjudiquen enormement d'una bona o
dolenta col.locació dels micròfons, i d'una bona o dolenta tría del lloc on dur a terme la captació
del so, i canvíen dràsticament en funció de la decisió final.
És més que evident que no sempre el millor lloc per a col.ocal l'orella és el més adeqüat per a
col.locar els micròfons, (un micròfon NO és una orella) i que no sempre el so que més agrada
escoltar en una sala és el que més tard agradarà escoltar a casa, un cop enregistrat.
També és més que necessari que la sala on s'enregistra procuri una acústica plaent i adeqüada
per als intèrprets, no oblidant que les millors sales estàn deissenyades per a presentar la millor
característica de sonoritat quan està plenes de public.
D'altra banda, la meva tasca de supervisió o producció musical implica una molt més estreta i
continua col.laboració entre jo i el intèrprets.
En música de cambra tot es transparenta, tot es detecta, tot se sent. L'afinació ha de ser
encara més precisa. Cal estar més que alerta per a no deixar passar res que, posteriorment,
ens dolgui haver deixat passat, i cal aportant-hi totes les suggerències i recursos per tal de
facilitar la obtenció del material desitjat, creant alhora un ambient de trebal distès o còmode
per tal d'evitar el cansament que l'alta exigència del treball implica.
Això és el que intento aconseguir en tota sessió d'enregistrament amb solistes o grups de
cambra, procurant, sempre que m'és possible, dur a terme la tasca de producció al més a prop
possible dels intèrprets.
Cert que, posteriorment, el muntatge dels fragments enregistrats i el retoc de l'acústica
permeten allò que en diem "fer miracles", però es millor comptar-hi el menys possible i tornar a
casa amb el millor material.
Un cop tot muntat i posat a lloc, un disc de música de càmbra pot necessitar entre set-cents i
mil talls, fets i posats de tal manera que en cap moment s'intueixi la seva existència. Aquests talls permeten seleccionar el bo i millor de
cada presa, o el bo i millor de cada frase, i, de vegades, el bo i millor de cada nota. I, evidentment, comporten molts díes de dedicació. Aixi
doncs, cal sempre preveure un marge de temps per poder completar aquest procès de "post-producció" amb la necessària comoditat.
Les gravacions de veu amb acompanyament de piano acostumo a dur-les a terme al meu estudi, que ha demostrat tenir una més que
correcta resposta per a tal fi, a més de disposar-hi d'un piano amb una sonoritat d'extraordinària bellesa.
Les gravacions amb grups més extensos poden fer-se a l'estudi
(si els intèrprets s'hi troben a gust) o allà on entre tots decidim.